Hammaslääkäri

Torstai 26.04.2018
18.4.2018
Vaihtelevaa kipua leuoissa, päänsärkyä, niskajumeja – niin monen TMD-potilaan oirekuvaus. Suoritusyhteiskuntamme vauhdissa voi olla vaikea pysyä mukana. Ei ihme, että sattuu! Moni herää vasta kipuun, mutta onneksi hoitoennuste on hyvä, jos vain osaa hakeutua hammaslääkärin vastaanotolle. Ammattilainenkaan ei voi kuitenkaan auttaa, jos potilasta ei saada sitoutumaan ja motivoitumaan omahoitoon.
18.4.2018
Tiede
6.4.2018
Oikomishoidon järjestäminen osana terveyskeskusten hammashuoltoa vakiintui Suomessa vuonna 1980. Vaikka hampaiston oikomishoito kuuluu lasten ja nuorten perushammashoitoon, terveyskeskusten välillä on ollut suuria, eroja oikomishoidon järjestämisessä.
6.4.2018
Oikomishoitoon kohdistuvat odotukset ovat 2000-luvulla kasvaneet. Julkisessa terveydenhuollossa käytössä olevat hoitoonvalinnan kriteerit eivät nykyisellään kata kaikkia potilaiden tärkeiksi kokemia asioita.
16.2.2018
Dens invaginatus on kehityshäiriö, joka aiheuttaa hyvin laajan kirjon eriasteisia morfologisia poikkeavuuksia useimmiten lateraaliseen yläinkisiiviin. On tärkeää tunnistaa kehityshäiriö varhain, jotta pulpan infektoitumista ehkäisevä hoito voidaan toteuttaa aikaisessa vaiheessa.
16.2.2018
Tulehdukselliset suolistosairaudet lapsilla ja nuorilla ovat yleistyneet nopeasti. Jokaisen lapsia ja nuoria hoitavan hammaslääkärin tulisi osata lähettää potilas jatkohoitoon, jos epäilee havaitsemiaan suun limakalvomuutoksia suolistosairauden aiheuttamaksi.
Ihmiset
2.4.2018
Hammaslääkärijärjestöjen tutkimusapuraha on tukenut monia suomalaisia hammaslääketieteen huippututkijoita ja luotto-opettajia heidän uransa alkuvaiheissa. Järjestöt yhteistyökumppaneineen jakoivat tänäkin vuonna tukea lähes 40 tutkijalle, jotta tutkimus ja opetus jatkuisivat laadukkaina myös tulevina vuosikymmeninä.