Post

Oma paikkaFilosofinen asiakaspalvelija

17.6.2016Teksti: Jaana Franell Kuva: Annariitta Kottonen
jyrki_hoppula

Yhteistyö hammaslääkäriseurojen kanssa on Hoppulalle tärkeää. Tampereen ja Turun hammaslääkäriseurat mittelevät vuosittain kiinnityksestä Keskinäisen Kilvoittelun kiertopalkintoon.

Jyrki Hoppula

syntymäaika ja -paikka: 10.12.1953 Multia
koulutus: Ylioppilas, Miami Edison Senior High USA ja Keuruu
Yo-merkonomi Tampereen Kauppaoppilaitos
työ: Aluepäällikkö, Suomen 3M Oy
koti ja perhe: Rivitalo Tampereella Näsijärven rantamilla. Pojan kolmelapsinen perhe Sotkamossa. Kaksi aikuista tytärtä Tampereella.

1. Paras työväline

Post-it-viestilaput

2. Parasta työssä

Hymyilevä asiakas

3. Paras kirja / mielimusiikki

Ajaston Päivämuistio / Popedan tuotanto

4. Paras ruoka ja juoma

Tampereella Ohranjyvässä lehtipihvi, saksalainen vehnäolut kaikkialla

5. Paras paikka

Koti Näsijärven rantamilla

Jyrki Hoppula muutti kotoa pois opintojen pariin jo varhain. Koti sijaitsi Multialla 47 kilometrin päässä koulusta, jonne ei ollut linja-autoyhteyksiä. Niinpä vasta kymmenvuotias Hoppula lähti vanhemman veljensä ja serkkunsa kanssa opintielle Keuruulle.
Kahdeksan vuoden ajan viikot kuluivat yhteiskoulua käyden ja kolmistaan pienessä yksiössä asuen. Isä Hoppula haki pojat aina viikonlopuiksi kotiin, missä odotti testikokeita ja viikonlopun riemut.
Opinnot etenivät vuoteen 1973, jolloin Keuruun lukiossa Amerikan vaihto-opintojen sävyttämä Hoppula painoi valkolakin päähänsä. Nuori elämä jatkui Savon prikaatin kautta Tampereen kauppaoppilaitokseen, mistä vuonna 1976 asteli ulos tuore ylioppilasmerkonomi Hoppula.

Muotia ja hammashoitotuotteita

Hoppulan pari ensimmäistä työvuotta sujuivat nuoruuden innolla haasteellisen Huoneistomarkkinoinnin leivissä, mutta vuosi1978 teki käänteen työuraan. Amerikkalainen yritys 3M haki henkilöä myyntitehtäviin, ja Hoppula tuli valituksi. Nyt työsuhde on jatkunut jo 38 vuotta.
Toimipaikka oli Tampereella, josta käsin Hoppula hoiti ensimmäiset kuusi vuotta hammashoitotuotteiden ja sairaalapuolen kauppaa. Sen jälkeen seitsemän vuoden ajan tehtävänä oli myös yrityksen Scotchlite-heijastinmateriaalien myynti. Noina vuosina asiakkaina olivat vaatetehtaat ja muotisuunnittelijat, joten muotimessut tulivat myös tutuiksi. Vuodesta 1991 Hoppula on keskittynyt ainoastaan hammashoitotuotteiden myyntiin ja markkinointiin.
Suomen Joutsenen vesille laskun aikaan eli vuonna 1902 perustettu 3M, alun perin Minnesota Mining and Manufacturing Company, on kansainvälinen monialayritys. Se kattaa 46 teknologian alaa ja sillä on yli 50 000 tuotetta, noin 26 000 voimassa olevaa patenttia ja 90 000 työntekijää. 3M:n hammashoitoryhmään tuli vahva saksalainen osaaminen vuonna 2001, kun ESPE-yhtiö tuli toimintaan mukaan.
Vuonna 1978 asiakkaita riitti, koska silloinen tiimi käsitti vain kaksi myyntimiestä Suomessa. Nykyiseen miehitykseen kuuluu erittäin tärkeä työhönsä sitoutunut taustatiimi sekä neljä miestä kentällä.
– Tänä päivänä työ on entistä enemmän ryhmätyötä niin yhtiön sisällä kuin myös tärkeiden jälleenmyyjien Plandent Oy:n ja Hammasväline Oy:n kanssa, kuvaa Hoppula.

Kliinisesti hyvä lopputulos – tyytyväinen potilas

Hoppula on aina keskittynyt rauhallisen huolellisesti työhönsä, nauttien asiakassuhteiden ylläpidosta laadukkaiden tuotteiden tukemana. Kestävä kehitys ja eettisyys ovat työssä sydäntä lähellä.
Hoppula pohtii asioita miellyttävään filosofiseen tapaansa ja listaa elämänviisauksiaan neljän K-kirjaimen mukaisesti: Kuuntele – Kommunikoi – Kunnioita – Kiitä. Nämä elämänviisaudet merkitsevät Hoppulalle paljon ja ovat ohjenuorana asiakaspalvelutyössä.
– Me eletään täällä niin pirun lyhyt aika ja ollaan niin helvetin pitkään kuolleena, hän siteeraa edesmenneen isänsä sanontaa.
– Elä joka päivä täysillä ja oivalla elämän tarkoitus, valaisee Hoppula sanonnan oppia.
Päivä alkaa aina peiliin katsomalla – näkyykö siellä sitä hymyä, minkä toivoo peilautuvan päivän mittaan takaisin. Hoppula kokeekin myyntityössään parasta olevan juuri se hymyilevä asiakas.
Hoppulasta hehkuu lämmin myönteisyys ja varma ote myyntityöhön – ottaen asiakas ihmisenä inhimillisesti huomioon. Asiakkaan kanssa yhdessä mietitään tuotteiden tarvetta ja soveltuvuutta, tähdäten potilaan kokonaisvaltaiseen hoitoon ja kliinisesti hyvään lopputulokseen.
– Tärkeintä on yhdessä saada potilas tyytyväiseksi, summaa Hoppula.
Parasta palautetta työssä onnistumisesta on, kun asiakas itse ottaa yhteyttä ja pyytää opastusta tuotteen
käyttöön.
– Luottamusta et voi keneltäkään ostaa, se on ajan kanssa ansaittava, Hoppula toteaa.

Hammaslääkäriseurat yhteistyössä

Asiakaskunta on vuosien mittaan tullut Hoppulalle erittäin tutuksi – jopa läheiseksi. Varsinkin hammaslääkäriseurojen ja Apollonian kansanterveysjaoston kanssa toimiminen on kerryttänyt paljon mukavia muistoja. Hammaslääkäriseurojen hallitusten jäseniltä on aina saanut apua, ja tilaisuuksien järjestäminen yhteistyössä asiakasryhmien kanssa on tuntunut mukavalta.
– Yhteistyössä on ollut todella voimaa, toteaa Hoppula suurella kiitollisuudella.
Hoppulalle mieleen jääneitä tapahtumia ovat mm. hänen ja Vaasan Hammaslääkäriseuran vuonna 2003 aloittamat hyvän suosion saaneet vuotuiset salibandy- ja 3M-infoillat.
– Toiminnan tarkoituksena oli saada nuoremmat hammaslääkärit mukaan seuran toimintaan ja siinä onnistuttiinkin hyvin, muistelee Hoppula tyytyväisenä.
Pohjanmaan Porareiden kanssa myös salibandy ja keilailu ovat tulleet tutuiksi 3M ESPE -luentojen merkeissä. Seuran vuosittainen järjestelyvuoro jakautuu Etelä-Pohjanmaan, Vaasan ja Keski-Pohjanmaan hammaslääkäriseurojen kesken. Kisailu ja kiertopalkinnon jakaminen on aina ollut yksi vuoden kohokohta.
Tampereen ja Turun hammaslääkäriseurat ovat mitelleet Keskinäisen Kilvoittelun kiertopalkinnosta jo yli 20 vuotta. Yhteiset vuosittaiset tapaamiset aloitettiin vuonna 1993 kirkkovenesoudulla Tampereen Pyhäjärvellä. Idean ”äitinä” oli hammaslääkäri Riitta Serlachius ja Hoppula ”isänä”. Kulloinkin järjestävä seura saa valita kisattavan lajin, mikä säilyy salaisuutena aina kisapäivään saakka. Lajikirjo on ollut laaja mm. murresanakisasta tähtitieteen tuntemukseen ja teatteritaitoihin sekä kartingista sisähalliurheiluun ja jousiammuntaan.
Näissä tapahtumissa on kisailun myötä omat jännitteensä, jotka lopulta vapautuvat illallisen, saunomisen ja joskus myös uimisen myötä.
– Puheensorina tilaisuuksissa on korvia huumaava, kun sen joutuu keskeyttämään omaa esitystään varten, muistelee Hoppula kaihoisasti.
Hoppulan asenne työhön on aikaansa seuraavaa. Alalla tapahtuvat isot muutokset eivät hätkäytä. Mahdolliset ongelmat on käännettävä mahdollisuuksiksi niin julkisessa tarjouskaupassa kuin yksityisvastaanottojen ketjuuntumisessa.
– Muutoksissa täytyy olla mukana, hän toteaa positiivisesti.

Elämän saat siittä mitä sää annat

Työn parissa Hoppulalla on kulunut paljon myös omaa vapaa-aikaa. Pelkkään autolla ajoonkin on kulunut reilut kaksi vuotta. Työstä irtautumiseen auttaa koti Tampereen Näsijärven tuntumassa.
– Puutarhanhoito on terapeuttista rentoutumista ja siitä nautin, kertoo Hoppula.
Kolme lasta ja kolme lastenlasta pitävät Hoppulan nykyajassa tiukasti kiinni, ja kaikki yhdessä vietetyt hetket ovat arvokkaita. Nyt tuota yhteistä aikaa tulee entistä enemmän, kun Hoppula jää vuoden lopussa eläkkeelle, työstään täysillä nauttineena ja uutta innolla odottaen.
Tampere on Hoppulan sydämessä syvällä – Tappara on terästä ja mukana mielessä kaikkialla.
– Sapuskat sää saat tiänesteillä, mutta elämän saat siittä mitä sää annat, on Hoppulan elämänohje tamperelaisittain.

Lue myös
Etsitkö näitä?