Post

Lääke & tiedeVanhuksille liukasta muonaa!

14.10.2016
vitruvian

Näissä kirjoituksissani en yleensä ole yksittäisiä firmoja mainostanut, mutta nyt teen poikkeuksen japanilaisen GC-Companyn suhteen. Kesällä olin tilaisuudessa vierailla heidän kutsustaan Japanissa ja tutustua Tokiossa firman pääkonttoriin sekä tuotekehityskeskukseen.

GC-Company on maailmanlaajuinen, alamme tuotteisiin erikoistunut yritys, joka sai alkunsa hammassementin valmistuksesta – mikä ensimmäinen tuote muuten epäonnistui surkeasti! Firman pääkonttorissa onkin paraatipaikalla vitriini, jossa esitellään vain epäonnistuneita tuotteita varsin viisaalla filosofialla, että näistä opitaan ja asiat tehdään jatkossa paremmin. Kirjoitukseni varsinainen juoni liittyy kuitenkin otsikkoon ja selviää seuraavasta.

Japanissa ikääntyneiden osuus väestöstä on jo yli 20 % ja se kasvaa ennen näkemätöntä vauhtia. Väestöennusteen mukaan vuoteen 2060 mennessä yli 65-vuotiaita japanilaisia on jo yli puolet väestöstä. Se lienee maailman ennätys demografiakehityksessä, ellei väestön vinoutumaan saada muutosta.

Suun terveydenhuollossa tiedetään, että ikääntymisen myötä hammas- ja suu-sairaudet lisääntyvät. Purentakyky heikkenee mm. hampaiden poistoista johtuen, ja nieleminen vaikeutuu syljen erityksen alentuessa.

GC-Company on perustanut Tokioon kahvilan pääkonttorinsa kylkeen. Tuotemerkillä Kamulier siellä myydään vain helposti nieltäviä tuotteita, kohderyhmänä nimenomaan huonon purentakyvyn omaavat ja nielemisvaikeuksista kärsivät vanhukset.
Tuotteiden valmistus jäi salaisuudeksi, mutta kaikki myytävät tuotteet perustuvat huolelliseen tutkimukseen. Sain niitä maistella, ja herkullisia olivat – ja todella helposti alas luiskahtavia. Tarjolla oli leivoksia, karamelleja, suklaata… ”easy sweets”, joita maankuulu kondiittori on firmalle kehittänyt. GC-Companyn tarkoitus on tällä hankkeella kiinnittää huomio vanhusten elämänlaatuun, sillä onhan syöminen yksi ihmisen suurista iloista.

Kamulier-tuotteisiin kuuluu myös helposti käsiteltävät funktionaaliset astiat ja muut ruokailuvälineet, jotka on suunniteltu syömisvaikeuksista kärsiville. Firma järjestää samalla periaatteella jopa kokkikursseja samaisen kahvilan opetuskeittiössä.
Kamulier-tuotteita saa Japanissa tilata myös netin kautta. Suomeen niitä tuskin kannattaa tilata, sillä ne ovat pitkälti tuoretuotteita; esim. leivokset varmaan kärsisivät, vaikka ne kuriiripostilla toimitettaisiinkin. Ilmeinen tarkoitus firmalla
kuitenkin on maailmanvalloitus tälläkin saralla, mikä edellyttänee sopimusvalmistajia.

Edellä kerrottu oli varsin opettavainen ja ajatuksia herättävä kokemus. Japanissa on asukkaita lähes 127 miljoonaa, joten asiakaskuntaa tämmöisellekin konseptille riittää. Miten lienee meillä Suomessa, onko kukaan teollisuusmies tai -nainen pohtinut helposti nieltävän tuoteperheen lanseerausta? Meilläkin väestö ikääntyy hurjaa vauhtia – ja itse asiassa ongelma on globaali.

Lue myös
Etsitkö näitä?