Hammaslääkäri

Keskiviikko 21.08.2019

Terveydenhuollon kehittäminen kiikarissa

Terveydenhuollon kehittämistarpeet, vaikuttavuus, laatu ja kumppanuudet herättivät keskustelua Mediuutisten toukokuussa järjestämässä Terveysalan kasvu ja yhteiskunta -tapahtumassa.

Uudenlaisia ratkaisuja ennaltaehkäisyyn ja sairauksien hoitoon haetaan jatkossa yhä useammin erilaisten kumppanuuksien kautta, pohtivat paneelikeskustelussa Sydänliiton pääsihteeri Tuija Brax, Luonan toimitusjohtaja Milja Saksi, STM:n erityisasiantuntija Tuula Helander ja MedEnginen toimitusjohtaja Tero Ylisaukko-oja.

Vaikuttavuus, laatu ja turvallisuus kytkeytyvät tiiviisti yhteen. Vastuullisuutta koskevista kysymyksistä tulisikin panelistien mukaan käydä entistä avoimempaa keskustelua.

Laatu on saatava hallintaan

Kansallisten laaturekisterien kehittämistyöstä kertoi THL:n johtava asiantuntija, LT Pia Maria Jonsson.

– Ilman järjestelmällistä seurantaa monimutkaistuvien palvelujen laatua ei pystytä parantamaan. Yhdenvertaisuus ei myöskään toteudu, ellei laatueroja kyetä tasoittamaan. Hoidon ja hoivan laatu on saatava hallintaan, Jonsson painotti.

Hän totesi, että politiikkatoimien rakentaminen pelkkien kustannussäästöjen varaan vie kehitystä väärään suuntaan.
Keravan kaupungin ylilääkäri Petja Orre muistutti huomioimaan kehittämistyössä laadun eri ulottuvuudet: turvallisuus, potilaskeskeisyys, oikeudenmukaisuus, kustannusvaikuttavuus, oikea-aikaisuus ja tehokkuus.

– Perusterveydenhuollon näkökulmasta laadunparannukseen tarvitaan dataa, standardeja, asennetta, lainsäädäntöä ja investointeja.

Lääkäriliiton hallituksen puheenjohtaja Samuli Saarni pohti kumppanuutta ammattilaisen ja potilaan välillä tässä ajassa, jossa konsumerismi kohtaa terveydenhuollon. Hän kiteytti potilas-lääkärisuhteessa vuosikymmenten mittaan tapahtunutta murrosta, jonka taustalla vaikuttavat myös yhteiskunnalliset muutokset arvoissa ja asenteissa.

Pystymmekö muuttumaan?

Kumma Consultingin johtava asiantuntija, LKT Kari Varkila kysyi, pystymmekö muuttumaan, kun terveydenhuollon toiminnan peruspilarit horjuvat, vai nappaako joku muu vallan?

– Vaativat asiat järjestelmään kuuluviin organisaatioihin ja helpot asiat lähelle asiakasta – jossain tapauksissa jopa terveydenhuollon ulkopuolisten hoidettaviksi. Onko meillä valmius luopua jostain ja toisaalta valmiutta ottaa vastaan uusia tehtäviä, Varkila ravisteli.