Hammaslääkäri

Maanantai 23.10.2017

Vinkkejä kampanjaan osallistumiseen

  • Kerro I love suu -kampanjasta potilaillesi.
  • Käy tykkäämässä kampanjan Facebook-sivusta sekä kutsu mukaan kavereitasi ja verkostojasi. 
  • Käy tykkäämässä kampanjan viikoittaisista päivityksistä. 
  • Jaa I love suun sisältöjä aktiivisesti omiin ja mahdollisuuksien mukaan myös työpaikkasi some-kanaviin. 
  • Tilaa vastaanotolle maksutonta kampanjamateriaalia: I love suu -julisteita ja -ajanvarauskortteja. Sähköisen tilauslomakkeen löydät liiton sivuilta.
  • Liiton sivuilta löytyy myös tulostettavaa materiaalia vastaanoton somisteeksi ja potilaille jaettavaksi. 
  • Lisätietoa ja materiaalin tilauslomake: www.hammaslaakariliitto.fi tai toimisto@hammaslaakariliitto.fi

Uusia sisältöjä I love suu -kampanjaan

Hammaslääkäriliiton viime keväänä aloittama I love suu -terveyskampanja väestölle jatkuu myös vuonna 2017 uusilla materiaaleilla täydennettynä. Haluamme kertoa suunterveydestä ja sen merkityksestä sekä innostaa suomalaisia huolehtimaan suustaan paremmin.

ilovesuu.jpg

I love suu
(Kuva: Pisa Marketing)

I love suun kampanjointi tapahtuu verkossa ja sisältöjä jaetaan sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on lisätä ihmisten kiinnostusta suunterveyteen, tarjota luotettavaa terveystietoa ja saada kävijät jakamaan kampanjan sisältöjä eteenpäin omille kavereilleen sekä kannustaa ihmisiä myös kommentoimaan ja kysymään suunterveydestä.


Kampanjan ydinkohderyhmäksi on tässä vaiheessa valittu terveydestä ja hyvinvoinnista kiinnostuneet naiset. Samalla heidän vaikutuksensa terveystottumusten, elintapojen ja arjen valintojen osalta kantaa laajemmallekin väestöön niin miehiin, lapsiin ja nuoriin kuin ikäihmisiin.

Hammaslääkäri-animaatio ja suunterveys-pikavideoita

Tuomme tänä vuonna suunterveyttä esille uusilla sisällöillä, jotka on juuri lisätty kampanjan sivuille. Leikkimielisessä piirrosanimaatiossa sympaattinen hammaslääkäri kannustaa suunhoitoon ja kertaa omahoidon perusasiat helposti omaksuttavassa muodossa. Puolen minuutin mittaista videota on helppo jakaa eteenpäin myös sosiaalisen median kanavissa.

Suun ja hampaiden hoitoa koskeva tietovisa on puolestaan saanut seurakseen uuden ravitsemus-aiheisen testin, joka opastaa suunterveyttä tukeviin ruoka- ja juomavalintoihin sekä ateriarytmiin. Testin tulokset voi jakaa some-kavereille, ja samalla vinkata heitä testaamaan omat suunterveystietonsa.

Krisse Salmisen lukemat Hammasuutiset löytyvät yhä kampanjan sivuilta sekä YouTubesta. Suositut uutiset voi nyt katsoa myös uutena pikalähetyksenä, jossa Krissen suunhoitovinkit on tiivistetty 30 sekuntiin. Pikaopas on tehty aiheista hampaiden pesu, suun omahoito ja terveellinen ravitsemus.

Vastaanotoille tarkoitettua kampanjamateriaalia on tänä vuonna täydennetty uudella I love suu -julisteella, jonka väri on vaalea lila. Lisäksi liiton toimistolta voi tilata maksutta kampanjajulistetta mustalla pohjalla sekä I love suu -logolla varustettuja ajanvarauskortteja.

Tehdään yhdessä suunterveyttä tunnetuksi

I love suu -kampanja puhuu suusta ja sen hoidosta pilke silmäkulmassa, mutta tietenkin alan tutkimustietoon ja Käypä hoito -suosituksiin pohjautuen.

Painopiste on tavallisimpien suun sairauksien – karieksen ja parodontiitin – ennaltaehkäisyssä, varhaishoidossa ja omahoidossa sekä suomalaisten suunterveyden parantamisessa. Kampanjamateriaalin tuotantoon ja tarkastamiseen on osallistunut useita hammaslääketieteen asiantuntijoita.

– Tarvitsemme hammaslääkärit ja muut suun terveydenhuollon ammattilaiset mukaan kertomaan I love suu -kampanjasta potilaille sekä jakamaan sisältöjä some-verkostoilleen, jotta yhteinen suunterveysviestimme leviäisi mahdollisimman laajalle, muistuttaa Hammaslääkäriliiton toiminnanjohtaja Matti Pöyry.

Hammaslääkärit ovat liiton viime vuonna tekemän jäsenkyselyn mukaan huomanneet suunterveyskampanjan varsin hyvin, sillä yli 90 % vastaajista kertoi kuulleensa siitä.

Mieluisimpia tapoja osallistua olivat kyselyn mukaan kertoa kampanjasta työkavereille sekä tykätä ja jakaa kampanjasisältöjä sosiaalisessa mediassa.

– Potilailleen kampanjasta sanoi viime vuonna kertoneensa noin viidennes. Lisäksi vastaanotoille oli tilattu kampanjamateriaalia eli julisteita tai ajanvarauskortteja. Some-kampanjointi ei ole painottunut vain nuorimpiin kollegoihin, vaan eri-ikäisten hammaslääkärien osallistuminen on ollut varsin tasaista, Pöyry kertoo.

Isoimmiksi osallistumisen esteiksi mainittiin ajanpuute sekä se, että ei käytä Facebookia.

Liiton roolia suunterveyden edistäjänä pidettiin tärkeänä, sillä noin 90 % vastanneista oli sitä mieltä, että liiton tulee käyttää siihen resursseja.

– Suunterveyskampanjan tavoitteena on myös tukea liiton vaikuttamistyötä suunterveyden ja hyvin toimivan suun terveydenhoidon puolesta. On tärkeää, että alan ammattilaiset kokevat kampanjan omakseen, Pöyry painottaa.

I love suu -kampanjan osoitteet:
www.facebook.com/ilovesuu
www.ilovesuu.fi