Hammaslääkäri

Lauantai 10.12.2022

Juuri nyt

Miten meillä menee?

Hammaslääkäriliitto on teettänyt mittavia työ­hyvinvointitutkimuksia jo kahdenkymmenen vuoden ajan. Ei ole kuitenkaan ansiokasta tutkimusta ilman aktiivista ammattikuntaa. Iso kiitos vastaamisesta kuuluu teille jokaiselle.

Työhyvinvoinnin yhteys työn laatuun ja tuottavuuteen on noussut laajasti esille vasta viime vuosina. Vaatimus henkilöstön kuuntelemisesta ja valmentavasta johtamisesta eivät ole hammaslääkärikunnalle vieraita asioita. Olemme puhuneet niistäkin jo pitkään – olemme edelläkävijöitä.

Toimivasta palvelusetelistä apua hoitojonoihin

Hyvinvointialueet vastaavat ensi vuoden alusta lähtien suun terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä laadukkaasti, oikea-aikaisesti ja yhdenvertaisesti. Samanaikaisesti hoitotakuu kiristyy ensin neljään ja jatkossa kolmeen kuukauteen. Uudistukset tulevat entisestään haastamaan ruuhkautuneita julkisia palveluja. Hammaslääkäriliitto muistuttaa, että toimivat palvelusetelijärjestelyt toisivat helpotusta tilanteeseen.

Hammaslääkäripalvelujen keskeisin elementti

”Ihmiset ovat yrityksen tärkein voimavara.” Erityisen hyvin tämä kulunut väite pätee meillä, onhan hammaslääkärin käsi- ja asiantuntijatyö täysin henkilösidonnaista. Ilman hammaslääkäriä ei ole hammaslääkäripalveluja. Aina tämä ei kuitenkaan näy siinä, miten henkilöstöä työpaikalla käsitellään.

Motivoitunut työntekijä kykenee lähes mihin tahansa. Motivoitunut työntekijä on useimmiten myös tyytyväinen työntekijä. Miten henkilöstöä sitten motivoidaan?

Palkka oikein ja ajallaan

Työnantajan tärkein velvollisuus on maksaa työntekijälle palkkaa – oikein ja ajallaan. Palkan on oltava työntekijän tilillä tämän nostettavissa palkan erääntymispäivänä. Kuulostaa yksinkertaiselta ja helpolta, mutta näköjään se ei sitä tässä tietojärjestelmäyhteiskunnassa enää ole.

Ihmiset ovat sittenkin hyviä

Pää meinaa räjähtää, enkä usko olevani yksin tunteen kanssa. Ajatus kiteytyi netin äärellä juuri tekemässäni havainnossa. Ammattitautini on kirjoitusvirheiden havaitseminen. Terveydenhuollon ja lääketieteen termit ovat – tietenkin – erikoisalaani, mutta nyt huomaan tarkastelevani samalla silmällä erilaisten aseiden nimiä. Ylipäätään uutisvirrasta on vaikea irrottautua, eikä tilanne ole somen puolella sen parempi: ahdistusta herättävistä aihepiireistä ja keskusteluketjuista ei ole pulaa.

On aika valmistautua syksyn apurahahakuun

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonian ja Suomen Hammaslääkäriliiton Yhteisrahasto on osa järjestöjen tutkimuksen tukimuotoja. Joka vuosi Apollonian asiantuntijalautakunta arvioi muiden tutkimusapurahahakemusten kanssa yhteisrahastolle jätettyjä hakemuksia, jotka kohdistuvat yhteisrahaston hakukuulutuksessa kuvattuihin painoalueisiin. Näitä ovat terveystaloustiede, terveydenhuoltotutkimus, kansanterveystiede ja epidemiologia sekä hammaslääkärin työhön, työhyvinvointiin ja työoloihin liittyvä tutkimus.

Postia aluevaltuustojen lääkäriyhteisölle

Historialliset aluevaalit on nyt käyty. Aluevaltuustoihin valittiin kaikkiaan kahdeksan hammaslääkäriä. Vaikka hammaslääkäriehdokkaita ei lopulta ollut listoilla kovinkaan montaa, läpi heitä meni kuitenkin aika mukavasti. Kaikista tuoreista valtuutetuista arviolta kolmanneksella on sosiaali-, terveys- tai pelastusalan tausta. Eniten sote-alan ammattilaisista läpi menneiden joukossa on hoitoalan ammattilaisia. Toiseksi suurin sote-alan ammattilaisten ryhmä ovat lääkärit. Lääkärin koulutuksen tai ammatin mainitsee noin 140 aluevaltuutettua, eli joka kymmenes valtuutettu on lääkäri.

Recall ja muut kipukohdat

Kun vuokrasuhteessa toimiva hammaslääkäri vaihtaa yrityksensä toimipaikkaa, liiton avulle ja neuvoille on usein käyttöä. Yleensä vaihdos tarkoittaa siirtymistä yhdeltä ketjuvastaanotolta toiselle, ja epäselvyydet liittyvät tiedottamiseen ja recall-kutsujen käsittelyyn. Ongelmien takia tapasimme äskettäin kolmen suuren toimijan, Oralin, Mehiläisen ja Terveystalon, edustajat, ja ehdotimme ratkaisuksi yhteistä tiedottamista vaihdostilanteisiin. Näin potilas voisi tehdä informoidun päätöksen siitä, missä jatkaa hoitoaan.

Aluevaltuutettujen päätökset koskevat sinua

Tässä lehdessä pohditaan kahden hammaslääkärin kanssa, millaiset piirteet tekevät palvelusetelistä toimivan. Kun seteleitä määritellään kunnissa, samalla linjataan niitä ehtoja, joilla yksityisen ja julkisen yhteistyö toimii. Tähän saakka muun muassa tästä on päätetty kuntien sosiaali- ja terveyslautakunnissa, joiden tehtävä on ollut päättää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä voimassa olevien lakien pohjalta.

Viesti on viety apulaispormestarille

Suun terveydenhuollon tilanne on tällä hetkellä haastava. Koronapandemian aiheuttama käyntimäärien lasku ei ole vielä täysin korjaantunut. Hoitovelkaa kertyy edelleen, ja terveyskeskushammaslääkärien arviot mahdollisuuksistaan antaa potilaalle hyvää hoitoa ovat pessimistiset.

Sivut

Tilaa syöte RSS - Juuri nyt