Hammaslääkäri

Tiistai 22.06.2021

Armollisuus itseä kohtaan avuksi uupumukseen

Helsingin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan viime syksynä joka neljäs opiskelija kärsi voimakkaasta uupumuksesta. Uupumisriskissä oli lisäksi joka kolmas opiskelija.

Hammaslääketieteen opiskelijoille suunnatussa hyvinvointiseminaarissa Helsingin yliopiston opintopsykologi Tiina Tuominen opasti kuulijoita, kuinka huomata uupumisen merkkejä ja miten niihin voi reagoida.

Tuominen totesi, että uupumus ei ole sama asia kuin stressi tai väsymys, josta yleensä palautuu levolla tilanteen rauhoittuessa. Uupumus on monioireinen psykologinen ja fyysinen tila, joka kehittyy pitkän ajan kuluessa ja voi muistuttaa masennusta Siitä toipuminenkin vie yleensä ­
pitkään.

Tuominen kertoi, että uupumukselle altistavat muun muassa yksilökeskeinen kulttuuri, epävarma maailmantilanne ja yhteiskunnan tarjoilema näköalattomuus.

– Jos vaatimukset itseä ja muita kohtaan muuttuvat osaksi identiteettiä, se lisää uupumisherkkyyttä. Perfektionismi uuvuttaa.
Tuominen muistutti olemaan armollinen itseään kohtaan ja kehittämään itsemyötätuntoa. Uupumisen kehän voi rikkoa katsomalla maailmaa lempeämpien lasien läpi ja pohtimalla omia arvoja laajemmasta näkökulmasta. On tärkeä osata hellittää ja palautua, mitä varten kannattaa raivata tarpeeksi vapaata kalenteriin.

– Kun ihminen on suorittanut koko elämänsä, hellittäminen voi tuntua vaikealta ja jopa vaaralliselta. On tärkeä muistaa, että omaan itseensä liittyvät ajatukset ja vaatimukset vastaavat harvoin ulkopuolisten ajatuksia. Kuinka paljon pelokkaat ja vaativat ajatukset ohjaavat omaa toimintaa ja valintoja?

Kalenteri tyhjäksi uupumuksen lähestyessä

Näyttelijänä ja juontajana tunnettu Lorenz Backman kertoi opiskelijoille uupuneensa 24-vuotiaana näyttelijäopiskelijana yhteensä kymmeneksi vuodeksi. Uupumisen aiheutti liian korkealle nostettu rima, joka loi epäonnistumisen pelkoa, paineita ja ajankäytön ongelmia.

– Kun akkuvaraus kerran hiipuu ja häipyy olemattomiin, tulee herkkyys uupua uudestaan helpommin, Pelasta muistisairas ry:n toiminnanjohtajana työskentelevä Backman totesi.

Backman kertoi, että on tärkeää pystyä sekä irrottautumaan työstä tai opiskelusta että rentoutua, jotka ovat kaksi erillistä asiaa. Irrottautuminen voi tapahtua esimerkiksi urheilun, ystävien, musiikin, elokuvien tai ruoan avulla. Rentoutuminen on sen sijaan aikaa itselle ilman häiriötekijöitä. Backman kannusti kokeilemaan esimerkiksi meditaatiota, mindfulness- ja hengitysharjoituksia tai rauhallista metsässä kuljeskelua.

Jos uupumus tuntuu lähestyvän, kertoi Backman siivoavansa kalenterin heti tyhjäksi.

– Mikä on oleellista ja mikä ei? Ennen minun oli hankala kieltäytyä esimerkiksi näkemästä kavereita, mutta nykyään olen valmis tuottamaan pettymyksen työnantajallekin. Raha, maine ja kunnia eivät ole kaikista arvokkainta. Luota itseesi, Backman kehotti.

Tiina Tuominen muistutti, että myös opiskelijana voi jäädä sairauslomalle. Uupumuksen merkkejä havaitessaan omasta tilanteestaan kannattaa puhua esimerkiksi yliopistopsykologille.

– Koskaan ei ole liian aikaista puhua. Ennemmin on haaste, että puhumaan ei tulla tarpeeksi ajoissa.