Hammaslääkäri

Lauantai 07.12.2019

Idearikas tubettaja

Omilla kasvoillaan hammaslääketieteestä Youtube-videoilla kertova Ville-Pekka Paalasmaa on koonnut pienen, mutta tunnollisen seuraajajoukon. Hammaslääkäri katselee maailmaa laajalla perspektiivillä, vaikka suurin osa ideoista ja ajatuksista liittyy tällä hetkellä omaan alaan.

ville-pekka_paalasmaa.jpg

Ville-Pekka Paalasmaa kertoo, että keskimäärin yhden videon kuvaus ja editointi vie aikaa muutaman tunnin. Rutiini on tuonut sujuvuutta esiintymiseen ja hammaslääkäri haluaa kehittää jatkuvasti videoiden laatua. (Kuva: Juha Korhonen)

Suomalaisnuoret katsovat ahkerammin nettivideoita kuin tuijottavat televisiota. Tekstiviestit pitkälti korvanneen WhatsAppin jälkeen Youtube on seuraavaksi suosituin sosiaalisen median palvelu nuorison keskuudessa, selviää Ebrandin teettämästä tutkimuksesta.
Youtubesta etsitään paitsi viihdettä ja musiikkia, myös tietoa. Hammaslääketieteestä suomenkielistä, yleistajuista sisältöä oli julkaistu videoina hyvin vähän, kunnes Ville-Pekka Paalasmaa innostui aiheesta.

Paalasmaa on julkaissut viime vuoden kesäkuusta alkaen nelisenkymmentä videota. Hän asetti tavoitteekseen ladata yksi tuotos verkkoon viikon välein koko vuoden ajan.

– Olen kokeillut kaikenlaisia alustoja ja konsepteja, mutta erityisesti Youtube kiinnosti, koska sen muoto on parempi kuin muussa sosiaalisessa mediassa. Siellä asioita voi käsitellä syvällisemmin, Paalasmaa kertoo.

Paalasmaan kuvaamien videoiden sisältö on pääosin potilaille suunnattua tietoutta niin hammaslääkärin työstä kuin toimenpiteistä. Aiheina ovat olleet esimerkiksi hammaslääkärin työn historia, alalle opiskelu, instrumentit, materiaalit, syyt hampaan reikiintymiseen ja niin edelleen. Suosituimmat, muutamia tuhansia katselukertoja keränneet videot kertovat tyypillisistä hammaslääkärikäynteihin liittyvistä perusasioista kuten hampaan poistosta, puuduttamisesta, paikkauksesta ja juurihoidosta.

Suosituin video, sarjakuva-animaatio hampaan räjähdyksestä on kerännyt yli 40 tuhatta katselukertaa, mutta valtaosalla videoita on keskimäärin muutamia satoja näyttökertoja. Kanavalla on kolmisen sataa tilaajaa, jotka saavat uuden ohjelman kerran viikossa.

– Videot eivät ole megasuosittuja, vaan tämä on ennemmin nanotason toimintaa. Edelleen silti hämmästelen, että joku niitä jaksaa katsoa, Paalasmaa nauraa.

Kuvaaminen kiinnosti Paalasmaata jo ala-asteen kuvataidekoulussa, ja hän on pohtinut myös oman animaatiosarjan tekoa. Tubettajaksi hän ryhtyi kuitenkin ilman aiempaa kokemusta videokuvauksesta.

Paalasmaan videot toimivat osittain hänen yrityksensä, HammasOskarin, markkinointimateriaalina. Lähtökohtaisesti tarkoitus ei ole kuitenkaan mainostaa yritystä.

– Ajankäytöllisesti näitä ei olisi mitään järkeä tehdä markkinoinnin vuoksi, ja pääosa katsojista on nuoria, jotka eivät paljon ostele keraamisia kruunuja. Vaikka sisältö ei ole kohdistettu meidän potilaillemme, haluan tehdä osaltani hammaslääkäreitä helpommin lähestyttäväksi, Paalasmaa kertoo.

Rohkeasti yrittäjäksi

Paalasmaa varttui yrittäjäperheessä, sillä hänen vanhempansa omistivat rautakaupan. Hän muistelee, että aamulla herätessä isä oli usein jo lähtenyt töihin, ja kun illalla piti mennä nukkumaan, isä jatkoi edelleen hommia.

– Mietin silloin, että tämä on karmeaa, en halua ainakaan samaa, Kauniaisissa lapsena varttunut Paalasmaa naureskelee.

Toisin kävi. Vuonna 2016 Paalasmaa osti yhdessä yhtiökumppaninsa Leo Nylanderin kanssa Vantaan Myyrmäeltä 4 huoneen yksityisvastaanoton liiketoiminnan. Remontoituaan alunperin 1970-luvulla perustetun vastaanoton he avasivat sen uudelleen alkuvuodesta 2017. Ensimmäinen vuosi oli raskas ja työntäyteinen, mutta nyt kuormitus alkaa tasaantua. Paalasmaa pystyy tekemään nykyisin neljä päivää viikossa kliinistä työtä.

– Jälkeenpäin olen miettinyt, että olihan se hullua: Lähdettiin hyvin epävarmalle pohjalle, kovasti kilpaillulle yksityissektorille isoilla lainoilla ja laitehankinnoilla. Mutta nyt pahin sähläys on ohi ja uusia potilaita on tullut jo yli 6 000. Tämä on ollut myös hauska ja stimuloiva seikkailu, Paalasmaa pohtii.

Nuori yrittäjäkaksikko on kulkenut valtavirtaa vastaan, sillä viime vuosina pienyrittäjien vastaanotot ovat siirtyneet pääsääntöisesti hammaslääkäriketjujen haltuun. Paalasmaa kertoo kuitenkin havainneensa, että trendi olisi taittumassa – nuoret uskaltavat taas tarttua yrittäjyyteen.

Hammas Oskari (www.hammasoskari.fi) on kasvanut vauhdilla ja päässyt jo plussalle. Asema työllistää omistajien lisäksi reilut 20 suun terveyden ammattilaista. Paalasmaa suitsuttaa moneen otteeseen henkilökuntaansa.

– Olen hyvin kiitollinen porukalle, mikä saatiin ympärille. Meillä on tosi huippu jengi. Ilman näin hyvää liikekumppania ja hyvää henkilökuntaa emme olisi varmasti onnistuneet.

Kepeä muoto välittää viestin

Niin yrittäjänä kuin tubettajana Paalasmaa kokee olevansa palvelijan roolissa.

Vaikka katsojaluvut ovat murto-osia verrattuna verkon suosituimpien esikuvien julkaisuihin, videoiden yhteyteen on tullut melko runsaasti kommentteja ja kysymyksiä. Paalasmaan Youtube-tilin ympärille on kehittynyt pieni yhteisö, joka myös ehdottaa uusia aiheita. Parhaan tunteen hammaslääkäri on saanut, kun videoista on ollut aidosti apua.

– Jonkin verran olen saanut palautetta esimerkiksi lapsilta ja nuorilta, että he pelkäävät hammaslääkärissä käyntiä. Kun olen kannustanut heitä, he saattavat myöhemmin kertoa, että pelko oli vähentynyt. Jos mitään kommentteja ei tulisi, tuskin jaksaisin videoita tehdä.

Paalasmaan mukaan verkkovideot ovat ylipäätään uskottavampia, kun niitä tekee omilla kasvoilla. Hammaslääkäri uskoo myös, että tärkeitä asioita kannattaa viestiä mahdollisimman helposti ymmärrettävästi ja viihdyttävästi. Vaikka esimerkiksi väitöskirja pitäisi sisällään kuinka tärkeää asiaa tahansa, sen merkitys voi jäädä pieneksi, jos teoksen viesti jää välittymättä.

– Mitä vaikeampi muoto, sitä vähemmän viesti tavoittaa ihmisiä. Jos tieto on esitetty kepeässä muodossa, se on paljon helpompi omaksua.

Paalasmaa tietää, että hänellä on ammattikuntansa harvinaisena edustajana Youtubessa myös vastuunsa. Hän muistuttaa, että satojatuhansia tilaajia kerääville tubettajille on vahva rooli mielipidevaikuttajana.

– Jos suositut tyypit ovat esimerkiksi terveyteen liittyvistä asioista jotain mieltä, se oikeasti vaikuttaa ihmisten ajattelutapoihin.

Musiikkia ja patentteja

Paalasmaalla on vahva taipumus luovaan ajatteluun ja laaja-alainen kiinnostus ympäröivään maailmaan. Yksi kiinnostuksenkohde on musiikki. Maku ei ole genrerajoittunut, mutta erityisesti ambient ja elektroninen konemusiikki kiehtovat. Hammaslääkäri odottaa innolla heinäkuista Visio Festivalia Helsingin Suvilahdessa, johon hänellä on jo liput hankittuina. Harrastuksiin kuuluvat myös muu taide ja näyttelyt.

Tällä hetkellä Paalasmaan elämä kietoutuu vahvasti hammaslääkäriyden ympärille. Työn ja videoiden lisäksi hän on pohtinut muun muassa hammaslääkärin työhön liittyvien instrumenttien prototyyppejä, joista on patenttihakemuksiakin vireillä.

– En ole missään itse paras, mutta kun kerää itseään fiksumpaa porukkaa ympärille, voi nykypäivänä tehdä melkein mitä tahansa. Tässä maailmassa kaikki on mahdollista.

Haastattelun päätteeksi Paalasmaa pohtii muun muassa koneälyä sekä molekyylibiologiaa ja sitä, mitä kaikkea tekoälyn ja datan avulla voisi tehdä esimerkiksi kansanterveyden eteen. Ideat ja ajatukset eivät tältä hammaslääkäriltä lopu.

Ville-Pekka Paalasmaa

  • syntymäaika ja -paikka: 1986 Espoo
  • koulutus: Hammaslääketieteen lisensiaatti
  • työ: Hammaslääkäri, yrittäjä

  1. Paras työväline: sondi
  2. Paras potilas: motivoitunut ja innostunut
  3. Paras musiikki: italodisco
  4. Paras ruoka ja juoma: paistettu siika ja vesi
  5. Paras paikka: luonto