Hammaslääkäri

Sunnuntai 20.10.2019

Legal design – kohti uudenlaista sopimusmaailmaa

np1.19.kuva_.jpg

Kuinka monet kerrat Aku onkaan halunnut torkkua, koisia, nukkua ja vetää sikeitä. Sellaista puuhaa ei taideta Roope Ankan työsopimuksissa auliisti mainita. Kuva julkaistu Aku Ankan toimituksen luvalla. Kuvaoikeudet Disneyn.

Mars pojat kyytiin siitä, lähdemme kohti suurta seikkailua, Roope-setä intoilee ja nappaa ensilantin reppuunsa.

– Hurraa! veljenpojat huutavat.

– Muistathan Roope-setä matkamme kilometrikorvaukset. Sudenpentujen käsikirjan mukaan jokainen kanssamatkustaja korottaa niitä vielä 3 sentillä, Lupu luettelee.

Niin Roope-setä ja Akun veljenpojat suuntaavat kohti mystistä Armeniaa.

– Saamme retkestä hyvät päivärahat, pojat, 50 euroa! Roope riemuitsee.

Hupu näyttää huolestuneelta:

– Enpä tiedä, Roope-setä. Vuoristo-Karabahin alue luetaan KVTES:ssa ”Maaksi, jota ei ole erikseen mainittu”. Sellaisesta saa enintään 45 lanttia. Kaara jarruttaa raivoisasti, kun Roope tajuaa budjettinsa ylittyvän.

– Pahus, tätä menoa olen pian perikadossa!

Juridiset tekstit saattavat joskus tuntua seikkailulta vieraassa maassa. Nuoret hammaslääkärit tutustuvat niihin esimerkiksi työsopimusta allekirjoittaessaan, omaa vastaanottoa perustaessaan ja terveyskeskuksissa ensimmäistä kesälomaa anoessaan. Mitä jos vastassa ei olisikaan kapulakieltä? Se on ajatus legal designin, oikeudellisen muotoilun, takana.

Asiakaslähtöisyys luo turvaa ja tyytyväisyyttä

Hammaslääkärit ja lakimiehet ovat pysytelleet näihin päiviin asti oman asiantuntijuutensa suojissa, ydintyöhönsä keskittyen. Näissä professioissa on viestitty lähinnä itselle – käytetty lääkärilatinaa tai tuotettu vaikeaselkoista lakitekstimassaa, joka kattaisi kaikki tilanteet ja olisi viime kädessä tuomioistuinten tulkittava. Asiakkaalle sellainen ympäristö on ollut jännittävä ja vieras, oli paikkana sitten hammaslääkärin tuoli tai ainutkertainen kokemus oikeussalissa.

– Nykyisin lakimies pyrkii asiantuntijuuden ohella luomaan asiakkaalle turvallisen olon. Kerrotaan, mitä oikeussalissa tapahtuu seuraavaksi ja keitä siellä on paikalla, kertoo legal designiin perehtynyt lakimies Herkko Hietanen Turre Legal -lakiasiantoimistosta. Oikeudellinen muotoilu tavoittelee samanlaista asiakaslähtöisyyttä.

Oikeaan aikaan oikeassa paikassa

Miltä tuntuisi, jos saisit töissä vuosittain henkilökohtaisesti räätälöidyn, työehtosopimukseen pohjautuvan muistilistan asioista, joita saat tehdä ja joita et? Henkilökohtainen linkki tai sovellus poimisi sopimuksesta esiin oikeutesi päivystää, sairastaa, ansaita palkkaa tai juhlia vaikka vappua.

– Pitkätkin sopimustekstit voidaan legal designilla pilkkoa pieniin osiin. Ajankohtainen tieto voisi tulla vaikkapa hammaslääkärin sähköpostiin. On erilaisia legal tech -sovelluksia ja verkkopalveluita, jotka auttavat keräämään tiedon maallikolle niin, ettei epäonnistumisen mahdollisuutta ole, Hietanen kuvailee.  

Kun hammaslääkäri ymmärtää yhdellä lukemalla itseään koskevat sopimustekstien kulmakivet, säästytään monelta turhalta puhelulta, väärin anotulta lomalta tai työjärjestyksen korjaukselta.

Legal design maksaa, mutta usein kannattaa

Sopimustekstien muotoilu käyttäjälähtöisiksi vie paljon aikaa, ja se maksaa. Juristeja ei ole varsinaisesti koulutettu oikeudelliseen muotoiluun, joten mukana on palvelumuotoilijoita ja jopa sarjakuvapiirtäjiä ja graafikoita. Legal designin tunnetuimpia esimerkkejä ovatkin eteläafrikkalaisen sitrusfarmin sarjakuvamuotoiset työsopimukset, jotka laadittiin lukutaidottomille työläisille. Todellisuudessa legal design on iso kokoelma eri keinoja. Pitää tietää, mihin asioihin muutosta halutaan.

– Tietoa muutostarpeista voidaan saada suoraan asiakkailta ja toisen käden kautta vaikkapa ammattiliitoilta, Herkko Hietanen vastaa. Paras käsitys saadaan jalkautumalla työpaikoille, joissa luetaan sopimustekstit läpi kohta kohdalta ja kuullaan, aukeaako ajatus lääkärille ollenkaan.

– Kun juridinen teksti saadaan muotoiltua ymmärrettäväksi, päästään eroon monesta epävarmuudesta, Hietanen huomauttaa.

Nyt, kun moni oikeudellinen teksti vielä edustaa pitkää, painavaa ja puuduttavaa, on tärkeää olla yhtä kaikki perillä itseä koskevista sopimuksista – vaikka sitten alan ammattilaiselta kysyen.