Hammaslääkäri

Lauantai 30.05.2020

Edunvalvontaa kriisissä

On ollut suorastaan riipaisevaa keskustella kollegoiden kanssa, jotka vaativassa ja vastuullisessa ammatissa joutuvat epävarmuudessa ja vajavaisella tiedolla muokkaamaan toimintaansa ja tekemään vaikeita ratkaisuja, kirjoittaa Hammaslääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Anja Eerola.
23.4.2020
Anja Eerola

Helmikuun lopussa lähetin ensimmäisen viestin Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle kysyäkseni, onko hammaslääkärin vastaanotoille laadittu toimintaohjeita maailmalla leviävän uuden tartuntataudin varalle. Silloin ohjeita ei vielä ollut. Sen jälkeen pandemia on iskenyt voimalla ja pistänyt polvilleen meidät kaikki, yksilöt, organisaatiot ja valtiot.

Kotiläksyt eli kriisiviestinnän suunnitelmat oli liitossa onneksi tehty. Harjoittelemaankin oli päästy, sillä joitakin kriisivaiheita liiton toimintaan on viime vuosien aikana mahtunut. Niinpä toimiston toiminta muokattiin osin uusiksi, jotta jäsenten nopeasti kasvavaan avuntarpeeseen pystyttiin vastaamaan. Yllättävän kivuttomasti siirryttiin läppäreinemme kotitoimistoihin ja aktivoitiin uinuvia digitaitoja.

Hammaslääkäriliiton edunvalvonta ei siis ole kriisissä, vaikka viime viikot edunvalvontaa onkin tehty keskellä kriisiä.   

Kriisissä on keskityttävä ydinasioihin ja panostettava viestintään. Toiminnan koordinoimista varten perustimme koronakriisiryhmän. Ryhmän tehtävät jaettiin karkeasti viiteen osaan: yhteydenpito viranomaisiin mukaan lukien suojaus- ja hygieniaohjeet, vaikuttamistyö, yksityissektorin, julkisen sektorin ja opiskelijoiden neuvonta.

Juristit rupesivat kiireellä laatimaan koronaverkkosivuille kysymys-vastaus-periaatteella tietopankkia eri sektoreilla toimiville hammaslääkäreille tavoitteena mahdollisimman nopea neuvonta joko henkilökohtaisesti tai ohjaus verkkosivuille. Sinne koottiin myös viranomaisten ohjeistuksia ja tiedot poikkeusoloja varten tehdyistä lukuisista säädösmuutoksista. Seurattiin epidemiaa käsittelevää viestintää ja tutkimusuutisointia intensiivisesti. Synnytettiin ilmeisen suosion nopeasti saanut koronauutiskirje. Täytettiin liiton muutkin viestinkanavat koronasisällöllä. Toteutettiin eri jäsenryhmille lyhyitä kyselyjä, joiden yhteenvedot julkistettiin päivän parin sisällä. Jne.

Kaikki tämä plus koronaryhmän ideoimat monet muut toimet jatkuvat. Kuinka kauan – en tiedä.

Samaan aikaan ovat olleet käynnissä koko kunta-alaa koskevat työmarkkinaneuvottelut, jotka työllistävät osaa meistä. Jos olisi voinut valita, tämän työn olisi mielellään tehnyt jonain muuna ajankohtana. Sitä mahdollisuutta ei nyt ollut. Harras toive on, että kuntasopimukset Lääkärisopimus mukaan lukien saadaan signeerattua vappuun mennessä.

Kriisin vaikutukset suun terveydenhuoltoon ovat olleet mittavat. Kukoistava ala törmäsi seinään. Hammaslääkärien avun, tuen ja neuvonnan tarve on ollut ennen kokematon. Keskeistä onkin ollut jäsenten henkilökohtainen neuvonta.

On ollut suorastaan riipaisevaa keskustella kollegoiden kanssa, jotka vaativassa ja vastuullisessa ammatissa joutuvat epävarmuudessa ja vajavaisella tiedolla muokkaamaan toimintaansa ja tekemään vaikeita ratkaisuja. Mikä on riski, että virus tarttuu potilaaseen, hoitajaan, minuun? Ajanko vastaanoton alas, lomautanko henkilöstön? Joudunko lomautetuksi? Viivästyykö valmistumiseni? Riittävätkö rahat? Miten selviän ja jaksan?

Vaikka poikkeuksellinen ajanjakso jatkunee kesään ja huonomman ennusteen mukaan pitkälti ylikin, ajatukset pitää jo suunnata akuutin vaiheen jälkeiseen aikaan. Siellä on valoa näkyvissä, sillä tiedämme, että hammaslääkärin osaamista tarvitaan ja kaiken tämän jälkeen tekemistä riittää. Kun akuutista mennään kohti normaalia, liiton toiminnan painopistettä voidaan taas siirtää vaikuttamistyöhön suunterveyden ja suun terveydenhuoltopalvelujen puolesta.

Siihen asti minä ja työkaverini olemme erittäin vahvasti sitoutuneita auttamaan ja neuvomaan hammaslääkäreitä vaikean ajan yli. Ja tietysti myös sen jälkeen. Suosittelen: hyödyntäkää meitä ja myös teitä varten koottuja materiaaleja.

 

 

Anja Eerola