Hammaslääkäri

Torstai 04.06.2020

Tätä varten olemme töissä

Kriisissä päästiin nopeasti ammattiliiton olemassaolon ytimeen. Kysymyksiä oli ilmassa sakeanaan, mutta juuri hammaslääkärin tarpeisiin ajateltuja vastauksia varsinkin aluksi vain vähän. Liiton tehtäväksi kiteytyi jäsenten valtavaan tiedontarpeeseen vastaaminen – ja vastauksia toivottiin nopeasti.
14.5.2020
Heli Mikkola

Joskus käy niin, että uudessa työssä pääsee saman tien pisteeseen, jossa tapahtuu. Aloitin Hammaslääkärilehden päätoimittajana 17.2. Toisella työviikollani pohdimme toimituksessa, miten koronaviruksesta kantautuviin uutisiin pitäisi suhtautua, ja sen jälkeen suhtautumista ei enää tarvinnutkaan erikseen pohtia.

Kun uutisvirta helmikuussa alkoi täyttyä suu-nenäsuojia käyttävistä epidemian ensimmäisenä kohdanneiden maiden asukkaista, ryhdyimme selvittämään, vaikuttaako tämä maskien saatavuuteen suunterveydenhuollossa. Uutistamme siteerattiin äskettäin THL:n raportissa koronaepidemian vaikutuksista. Maskit pysyivät keskiössä tämän jälkeenkin, kysymyksiä ei enää tarvinnut miettiä vain toimituksen voimin; niitä alkoi tulvia liittoon.

Päästiin ammattiliiton olemassaolon ytimeen. Kysymyksiä oli ilmassa sakeanaan, mutta juuri hammaslääkärin tarpeisiin ajateltuja vastauksia varsinkin aluksi vain vähän. Liiton tehtäväksi kiteytyi jäsenten valtavaan tiedontarpeeseen vastaaminen – ja vastauksia toivottiin nopeasti.

Korona toi Verkko edellä -ajattelun Hammaslääkärilehteen ja -liittoon kertarysäyksellä. Maaliskuun puolivälistä lähtien liitosta on viestitty koronakirjeiksi ristityillä sähköisillä uutiskirjeillä sitä mukaa kun vastauksia jäseniä askarruttaviin kysymyksiin vain on saatu. Olemme lähettäneet asiantuntijoille kysymyksiä, tehneet jäsenkyselyitä ja keränneet linkkejä. Tässä yhteistyössä mikään osapuoli ei ole säästellyt aikaansa eikä vaivaansa. Tähän mennessä koronakirjeitä on lähetetty kymmenen, kiivaimman tiedontarpeen aikaan kaksi kertaa viikossa.

Verkkosivun analytiikkaohjelman syöverit ovat aina olleet itselleni mieluisa ajanviettopaikka. Ensimmäisen poikkeustilaviikon jälkeen näkyi, että lehden verkkosivun kävijämäärä oli kasvanut 666 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan viikkoon verrattuna. Tätä varten olemme töissä, jäsenen palveluksessa, tämä tiedon välittämisen tilannepaikka on jokaisen viestijän ja toimittajan unelma – kyllä - on tunnustettava.

Digistä ja kaikista sen erinomaisista mahdollisuuksista riittää puhetta. Pelkkä digialusta yksin ei kuitenkaan tee onnelliseksi. Tarvitaan sisällön asiantuntijat. Ilman etukäteen pedattua viestinnän strategiaa emme olisi vastanneet yhteenkään kysymykseen. Ilman Hammaslääkäriliiton toimiston asiantuntijoita, suunterveyden ammattilaisia, virkamiehiä ja asiantuntijoita yhdessäkään viestissä ja jutussa ei olisi ollut sisältöä – tai sisältö olisi ollut kovin ohutta. Ilman asiantuntijoita ja yhteistyötä meillä ei olisi mitään.

Myöskään painetun Hammaslääkärilehden tarve ei ole kadonnut mihinkään. Verkkouutinen tulee ja menee, tuo akuutin vastauksen, mutta taustoittajaksi tai yhteisöllisyyden kannattelijaksi siitä ei ole. Verkkouutinen toimii lopulta klikkauksen logiikalla, vahvin voittaa, ja rauhassa omaksuttava merkityksellinen tieto jää kamppailussa toiseksi. Syventymiselle on edelleen paikkansa; printtilehdellä haluamme kertoa myös taustat ja vaikutukset.

Liitto uutisoi jatkossakin kaikkia kanaviaan tehokkaasti hyödyntäen. Lehden ja liiton verkkosivut kokoavat uusimmat tilannetiedot. Varsinkin liiton verkkosivun Hammaslääkärit ja koronavirus -osio kannattaa pitää seurannassa. Uutiskirje ilmestyy silloin, kun tärkeää kerrottavaa on. Liiton Facebook-sivu ja Twitter-tili välittävät nopeat tilanteet ja kommentit. Uusimpana kanavana lehti avasi Instagram-tilin - erityisesti opiskelijoita ajatellen.

Korona on nyt ytimessä ja vaikuttaa ihan kaikkeen. Tästä huolimatta myös ihan tavallinen arki on edelleen ytimessä, ja lehdessä lupaamme edelleen pureutua myös siihen.