Hammaslääkäri

Torstai 04.06.2020

Vaikeiden asioiden äärellä

3.4.2020
Sirpa Tilander

Lopullisuus on kova sana, mutta maailma muuttuu, sanoi presidentti Sauli Niinistö Helsingin Sanomien haastattelussa. Myös meidän suun terveydenhuollon ammattilaisten elämä muuttui ja se tapahtui nopeasti. Olemme vaikeiden kysymysten, asioiden ja päätösten ympäröimiä. Potilaiden turvallisuus, henkilökunnan ja oma turvallisuus sekä toimeentulo aiheuttavat huolta.

Uutisia uudenlaisesta viruksesta alkoi kuulua Kiinasta alkuvuodesta. Maaliskuun aikana uutiset tulivat lähelle. Maailman terveysjärjestö WHO julisti koronavirusepidemian pandemiaksi 11.3.2020. Suomessa eduskunta hyväksyi valmiuslain käyttöönoton 18. maaliskuuta.

Heti alusta lähtien Hammaslääkäriliittoon on tullut paljon yhteydenottoja. Jäsenet ovat kaivanneet selkeää toimintaohjetta, määräystä kuinka toimia tässä hyvin poikkeuksellisessa, aivan uudenlaisessa tilanteessa. Vastaanotoilla koko yhteiskunnalle ja kaikelle terveydenhuollolle annettuja viestejä on kuunneltu epäuskoisina, koska on tuntunut, että suun terveydenhuollon asemaa tässä erikoisessa tilanteessa ei ole ymmärretty.

Suun terveydenhuolto on muuhun terveydenhuoltoon nähden erityisen altis infektioiden leviämiselle. Hammashoidon toimenpiteissä syntyy herkästi sylki- ja veriroiskeita ja toimenpiteissä muodostuu ilmaan aerosoleja. Aseptiikka on siksi meidän ammatissamme erityisen tärkeää normaalioloissakin. Me teemme työtä hyvin lähellä potilasta, yleensä kolme ihmistä kiinni toisissamme, etätyön tekeminen on meille haastavaa, ellei mahdotonta, ja aerosoli kulkee mukanamme suojauksista huolimatta. Epävarmuutta on lisännyt myös suojavarusteiden ilmeinen vähyys. Jos esimerkiksi maskit loppuvat, ei voi antaa edes kiireellistä hoitoa.

Sosiaali- ja terveysministeriö ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos vastaavat viranomaisohjeiden valmistelusta. Hammaslääkäriliitto on tehnyt tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa ja välittää näitä ohjeita. Olemme painottaneet alamme erityislaatuisuutta ja tuoneet jäsenten huolen esiin.

Tiedon liikkuminen, samoin kuin taudinkin, on nykymaailmassa nopeaa. Mikä tieto on oikeaa, mikä on ajan tasalla ja mihin voi luottaa? Informaation ja disinformaation maailmassa on helppo levittää yleistä epävarmuutta ja paniikkia, ja tällöin kaiken tiedon vastaanottaminen on vaikeaa. Kun linkitetty uutinen näyttää oikealta ja kuulostaa pahalta, tulee tunne, että viranomaiset, jotka rauhoittelevat meitä, yrittävät varmaan peitellä jotain, eikä meille kerrota kaikkea. Oikean tiedon pitäisi liikkua nopeasti, usein ja mennä perille, näkyä.

Hammaslääkäriliitto vastaa ammattikunnan tiedontarpeeseen poikkeusolojen ajaksi käyttöön otetulla koronauutiskirjeellä. Ensimmäinen sähköinen koronauutiskirje ilmestyi maanantaina 23.3. Kirje lähetetään automaattisesti kaikille jäsenille, jotka ovat ilmoittaneet sähköpostiosoitteensa jäsenrekisteriin.  

Päivitämme tietoa, ohjeita ja jäseninfoa aktiivisesti liiton kaikkiin viestintäkanaviin. Verkkosivuillemme kokoamme koronatilannetietoa suun terveydenhuollon toimijoille. Jaamme tietoa myös liiton some-tileillä Facebookissa ja Twitterissä sekä uutiskirjeissä, Hammaslääkärilehdessä ja lehden verkkosivulla. Liiton edunvalvonta neuvoo jäseniä myös puhelimitse ja sähköpostitse.

Nyt on tärkeää muistaa, että olemme kaikki samassa tilanteessa. Tavoitteenamme on rajata infektion leviämistä mahdollisuuksien mukaan ja näin osallistua osaltamme talkoisiin, kuten valalla olemme vannoneet. Päämääränämme on terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä sairaiden parantaminen ja heidän kärsimystensä lievittäminen.

Maailma tosiaan muuttuu nyt todella paljon. Meidän on muututtava sen mukana. Hammaslääkäriliitto tekee parhaansa väestön ja jäsentensä eteen. Myös jokaisen hammaslääkärin työpanosta tarvitaan. Tästä selvitään, se on varma.

Sirpa Tilander