Lähtökohdat
Valokovetuksen tavoitteena on saada sidosaineiden ja täytemateriaalien monomeerit polymerisoitumaan. Alhainen polymerisaatioaste johtaa heikkoihin sidosvoimiin ja materiaalien liukoisuuteen. Tieteellisen tapahtuman yhteydessä tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että 68 % tutkimukseen osallistuneista suomalaisista hammaslääkäreistä valokovetti täytteitä riittämättömästi (1).
Menetelmät
44 kolmannen vuoden hammaslääketieteen opiskelijaa suoritti valokovettamisen osaamiskokeen kahdesti: ensin pelkän luentomuotoisen opetuksen jälkeen ja toisen kerran sen jälkeen, kun ensimmäisen kokeen tuloksia oli tarkasteltu MARC®-potilassimulaattorin avulla. MARC®-potilassimulaattori rekisteröi valotehon hetkellisen vaihtelun valokovetuksen aikana.
Tulokset
Kaikki osaamiskokeessa mitatut muuttujat paranivat potilassimulaattorilla tehostetun opetuksen seurauksena: valokovetuksen kokonaisenergia lisääntyi 86 %, valokovetuksen hetkellinen enimmäisteho 26 %, keskimääräinen valoteho 61 % ja valokovetukseen käytetty aika
26 %. Riittämättömästi valokovettavien opiskelijoiden osuus laski tehostetun opetuksen myötä 50 %:sta 7 %:in.
Johtopäätökset
MARC®-potilassimulaattorin avulla tehostettu opetus johtaa merkittävästi parempiin valokovettamisen osaamistuloksiin kuin pelkkä tavanomainen luento-opetus.
Kirjoittajat
Jukka Leinonen, HLT, Suun terveyden tutkimusyksikkö, Oulun yliopisto
jukka.leinonen@oulu.fi
M. Murat Mutluay, HLT, Hammaslääketieteen laitos, Turun yliopisto
Leo Tjäderhane, HLT, EHL, dosentti, Suu- ja leukasairauksien osasto, Helsingin yliopisto / Helsingin yliopistollinen sairaala, Helsinki / Suun terveyden tutkimusyksikkö, Oulun yliopisto / Medical Research Center, Oulun yliopistosairaala ja Oulun yliopisto
Suom Hammaslääkäril 2017; 10: 22-29
Kirjoitukset julkaistaan kokonaisuudessaan Hammaslääkärilehden arkistossa muutaman kuukauden viipeellä ensijulkaisusta.
Using Patient Simulator to Teach Proper Light-Curing
A majority of the tested Finnish dentists light-cure restorative materials inadequately (1). Inadequate light-curing leads to an increased solubility of fillings and a low tensile bond strength between fillings and the tooth structure.
We examined the effect of using the MARC® patient simulator to improve the learning of light-curing by dental students.
The use of the patient simulator significantly increased all measured variables: total light energy by 86 %, maximum irradiance by 26 %, mean irradiance by
61 % and light curing time by 26 %.
Only 7 % of the students light-cured inadequately after the patient simulator session, compared to the 50 % before the session.
Our findings show that additional light-curing instruction by using a patient simulator results in a significant improvement in the light-curing skills.