Hammaslääkäri

Sunnuntai 17.11.2019

Asiakkaat kiittävät julkista suun terveydenhuoltoa

Huolimatta hoitoon pääsyn pitkistä odotusajoista asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä suun terveydenhuollon palveluihin, ilmenee Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) asiakaspalautekyselyistä.

– Eniten asiakkaat arvostavat kokonaisvaltaista asiakkaan huomioimista ja sitä, että heille annetaan hoidon aikana koko ajan tietoa, mitä toimenpiteitä tehdään ja miksi, kertoo kehittämispäällikkö Salla Sainio THL:n 10.5.2019 julkaisemassa tiedotteessa.

Positiivista palautetta annettiin myös hammashoitopelon asiallisesta ja kannustavasta hoidosta sekä ammattitaidosta kohdata lapsiasiakas hienotunteisesti ja lämpimästi.

Edellisten kyselyjen tapaan hammaslääkärit saivat runsaasti kiitosta. Aiempaa enemmän myönteistä palautetta saivat nyt suuhygienistit, erityisesti ammattitaidostaan ja perusteellisuudestaan potilaan hoidossa.

Hammashoitoloiden saamat keskiarvot niin sanotuista yleiskysymyksistä (esimerkiksi tiedonsaanti palvelusta, yhteydensaannin helppous, henkilökunnan osaaminen ja asiantuntijuus, potilaan päätöksentekoon osallistuminen ym.) olivat kauttaaltaan yli 4 (asteikko 0–5).

Samoin suun terveydenhuollon erityiskysymyksistä, kuten hoitotarpeen arviointi ajanvarauksessa, tiedon saanti hoidosta ja hoitovaihtoehdoista, kivun ja/tai hammashoitopelon hallinta, itsehoidon neuvonta ja tuki sekä jatkohoidosta kertominen, keskiarvot olivat reippaasti yli 4.

Eniten puutteita asiakkaat kokivat hintatietojen saamisessa kuten siinä, mitä hoito kokonaisuudessaan maksaa. Hinnoista kertominen sai palautteessa keskiarvon 3,6,

Monelle julkinenkin hammashoito on iso kulu ja saattaa estää hoitoon hakeutumista. Asiakkaat toivoivat saavansa ajoissa tietoa kustannuksista, jotta lasku ei tule yllätyksenä, todetaan THL:n tiedotteessa.

THL kerää hammashoitoloiden asiakkailta palautetta kahden vuoden välein yhteistyössä hammashoitoloiden kanssa. Kysely toteutettiin marraskuussa 2018 kolmatta kertaa. Siihen vastasi noin 15 500 asiakasta.

Asiakaspalautekyselyjen tuloksiin voi tarkemmin perehtyä THL:n verkkosivuilla https://thl.fi/fi