Hammaslääkäri

Lauantai 18.09.2021

Helsinki kokeilee kokonaishoidon palveluseteliä

Helsingin suun terveydenhuollossa kokeillaan kokonaishoidon palveluseteliä. Palveluntuottajaksi hakeuduttiin tammikuun aikana ja seteleitä on tarkoitus myöntää helmikuun alusta lähtien. Vuoden pilottijakson aikana palvelusetelimallia on tarkoitus kehittää seuranta- ja arviointimittarien avulla.

Kaupungin asiasta lähettämän tiedotteen mukaan palvelusetelillä ostetaan asiakkaan yksi hoitojakso. Palveluntuottaja vastaa asiakkaan perustasoisen hoidon toteutuksesta alusta loppuun: tutkimus, diagnoosi, hoitosuunnitelma ja hoito. Palveluntuottajalle maksettava korvaus muodostuu asiakaskohtaisesta kertakorvauksesta sekä erikseen määriteltyjen toimenpideryhmien kohdalla toimenpidekohtaisesta suoritekorvauksesta.

Yksityishammaslääkärien viestikanavissa Helsingin menettelytavoista ollaan huolissaan. Hammaslääkärilehden Puheenvuoro-palstalla asiasta kirjoittavat kuusi yksityishammaslääkäriä toteavat, että uuden palvelusetelin yhteistyötarjous on yksipuolinen: ”Helsingin kaupungin politiikka ajaa pienet yrittäjävetoiset hammaslääkärivastaanotot ahdinkoon.”

Huolta kannetaan myös siitä, että Helsingissä toteuttavaa mallia saatetaan jatkossa soveltaa sellaisenaan muualla.

Kokeilua esiteltäessä todettiin, että palveluntuottajalla on mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa sekä palvelutuotannon muotojen kehittämiseen että julkisen ja yksityisen sektorin hyvän yhteistyön ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Miten palveluntuottajat käytännössä voivat vaikuttaa yhteistyöhön?  

– Mukana oleville palveluntuottajille lähetetään kuukausittain kysely, jonka kautta arvioidaan muun muassa korvausmallin toimivuutta erilaisten yritysten ja ammatinharjoittajien näkökulmasta. Lisäksi touko-kesäkuussa palveluntuottajille järjestetään kehittämisiltapäivä, jossa palautteita käydään läpi ja työstetään mahdollisia muutostarpeita, sanoo palvelusetelin kehittämisestä Helsingin kaupungilla vastannut ylihammaslääkäri, EHL Susanna Ilonen.

Ilonen kertoo, että jo ennen kokeilua palveluntuottajilta on tullut runsaasti palautetta. Näitä arvioidaan osana ensimmäistä tarkastelua toukokuussa.

– Kaupungin tahtotila on tehdä jatkossakin yhteistyötä kaikenkokoisten yritysten kanssa. Nyt saatavien seurantatietojen avulla erilaisten yritysten näkökulmat tulevat kehittämisessä esiin ja huomioitua.

Hammaslääkäriliiton näkemyksen mukaan korvaustasoa olisi nostettava ja suurihoitoisista potilaista pitäisi maksaa lisäkorvausta. Lisäksi järjestelmän epäkohdat pitäisi korjata kaupungin nyt suunnittelemaa aikataulua nopeammin.

– On ymmärrettävä, että yksityinen yritys ei voi kovin kauaa tuottaa palveluja itselleen tappiollisella tavalla, sanoo Hammaslääkäriliiton lakimies Heikki Kuusela.