Hammaslääkäri

Lauantai 30.05.2020

Huoltajat voivat jatkossa asioida alaikäisten lastensa puolesta Omakannassa

Huoltajien mahdollisuus asioida sähköisesti alaikäisen lapsensa puolesta laajenee. Vastedes huoltajat näkevät alaikäisen lapsensa tiedot Omakannasta ilman ikärajaa. Lisäksi he voivat jättää uusimispyyntöjä lapsen reseptiin ja antaa suostumuksen terveystietojen tarkasteluun hoitotilanteessa.

– Puolesta-asioinnin laajentuminen alle 10-vuotiaista kaikkiin alaikäisiin edellyttää sitä, että ammattilaiset kirjaavat potilastietojärjestelmiin, voiko alaikäisen tietoja luovuttaa huoltajille, toteaa THL:n kehittämispäällikkö Outi Lehtokari.

Alaikäistä hoidetaan yhteistyössä huoltajien kanssa, kunnes hän kykenee päättämään hoidostaan itse. Hoidettava asia ja siihen liittyvien päätösten vaativuus vaikuttavat arvioon päätöskyvystä.

Kun terveydenhuollon ammattilainen arvioi lapsen tai nuoren kykeneväksi käyttämään itsemääräämisoikeuttaan, hän saa päättää myös yhteydenotosta ja tietojen antamisesta huoltajilleen. Päätöskykyisen alaikäisen tietojen antamista huoltajille ei automaattisesti kielletä, vaan nuorelta kysytään, miten hän haluaa toimittavan.

Kirjaamistavan muutos edellyttää muutoksia potilastietojärjestelmiin ja tapahtuu vaiheittain vuodesta 2020 alkaen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ohjeistaa terveydenhuollon ammattihenkilöt toimintatavan ja kirjaamiskäytäntöjen muutokseen.

Omakannassa kävijäennätys marraskuussa

Vuoden 2019 aikana Omakantaan kirjauduttiin noin 20 miljoonaa kertaa. Marraskuussa tehtiin kaikkien aikojen kuukausiennätys: palvelua käytettiin 1,96 miljoonaa kertaa. Kahden miljoonan käynnin kuukausiraja rikkoutuu todennäköisesti vuoden 2020 alussa.

Omakanta-verkkopalvelussa näkyvät sekä julkisen että yksityisen terveydenhuollon tiedot. Omakantaan voi lisäksi kirjata elinluovutus- ja hoitotahdon sekä tuoda hyvinvointisovellusten tietoja. Tulevaisuudessa myös sosiaalipalvelujen
asiakastiedot tulevat näkyviin Omakantaan.

Vuonna 2018 Omakannassa tehtiin yli 2 miljoonaa reseptin uusimispyyntöä, mikä oli lähes neljäsosa kaikista pyynnöistä.
Kun Omakanta otettiin käyttöön vuonna 2010, sillä oli vuoden aikana 690 käyttäjää. Miljoonan käyttäjän raja rikkoutui vuonna 2015, ja nyt jo yli puolet suomalaisista on käyttänyt palvelua.

Omakantaa kehitetään jatkuvasti asiakkaiden toiveiden perusteella. Palvelun ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa Kela.