Hammaslääkäri

Tiistai 27.10.2020

Palveluseteleistä haetaan apua hoitovelan purkuun

Lähes kaksi kolmasosaa Helsingin suun terveydenhuollossa myönnetyistä palveluseteleistä on jäänyt viime vuosina käyttämättä.

Hammaslääkärilehdessä 11/2020 julkaistavan tiedeartikkelin mukaan merkittävä syy siihen on ollut se, että potilaat ovat kokeneet sähköisen järjestelmän vaikeaksi käyttää. Myös hoidon korkea omavastuuhinta on vaikuttanut käytön vähäisyyteen. Palveluseteli voi jäädä käyttämättä, jos esimerkiksi kiireelliseen hoitoon tulleella potilaalla särky menee ohi. Ennemmin tai myöhemmin potilas tulee yleensä kuitenkin terveyskeskukseen takaisin, jolloin tilanne on pahempi ja hoito monimutkaistuu. 

Tänä vuonna Helsinki uudisti sähköisen palvelusetelijärjestelmän, mutta sen käyttöönotto jäi aluksi koronakevään jalkoihin. Palveluseteleitä on jaettu enemmän jälleen heinäkuusta lähtien.

– Näin järjestäjän näkökulmasta uusi järjestelmä on helppokäyttöisempi kuin aiempi. Palveluntuottajat ovat antaneet siihen myös hyviä kehitysehdotuksia, Helsingin ostopalveluissa työskentelevä hammaslääkäri Anita Sarapalo kertoo.

Olipa järjestelmä mikä tahansa, Sarapalo huomauttaa, että on tärkeä löytää oikeat asiakkaat, joille palveluseteli myönnetään. Ihmisten elämäntilanteet ovat erilaisia ja esimerkiksi vieraskielisen potilaan puutteellinen kielitaito voi olla syy palvelusetelin käyttämättömyyteen.

– Palveluseteleitä kannattaa myöntää niille, jotka haluavat ja pystyvät käyttämään niitä – heidän pitää osata käyttää tietojärjestelmiä, Sarapalo kertoo.

Lisää vastuuta hoitokokonaisuuksista

Koska koronapandemia siirsi monien käyntiä suun terveydenhuollossa, ovat terveyskeskusten ajanvaraukset syksyn myötä monin paikoin ruuhkautuneet.

Sarapalo toivoo, että palvelusetelijärjestelmä auttaisi patoutuneen hoidontarpeen hallinnassa.

Yksityishammaslääkärien vastaanotoille ohjaavia palveluseteleitä on myönnetty Helsingissä yli sadan kappaleen päivätahtia. Tänä vuonna niillä on ollut noin 50 prosentin käyttöaste.

– Ajanvaraus on nyt kovin kuormittunut, ja palvelusetelituotantoa on mahdollista myös lisätä, Sarapalo kertoo.

Tällä hetkellä Helsingin suun terveydenhuollossa on neljänlaisia palveluseteleitä eri tarpeisiin. Niiden rinnalle ollaan kehittämässä viidettä, kokonaishoidollista palveluseteliä.

– Toimintaa kehitetään ja tavoitteena on uudistaa setelien sisältöä asiakaslähtöisesti siten, että palveluntuottajat vastaisivat jatkossa enemmän hoitokokonaisuuksista, Sarapalo kertoo.

Erilaisia palvelusetelijärjestelmiä on useissa muissakin kaupungeissa. Esimerkiksi Espoo otti käyttöön sellaisen nyt syksyllä purkaakseen keväällä kertynyttä hoitovelkaa.