Hammaslääkäri

Tiistai 31.03.2020

Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelma ja rahoitushaku käynnistyivät

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusten idea on, että asiakas saisi kaikki tarvitsemansa sote-palvelut yhdestä paikasta. Keskuksiin on määrä koota perusterveydenhuollon, suun terveydenhuollon, sosiaalityön ja kotihoidon lähipalveluja, mielenterveys- ja päihdehuollon perustason palveluja, avokuntoutuspalveluja, kansansairauksien ehkäisyä sekä neuvola- ja muita ehkäiseviä palveluja.

Ohjelma toteutetaan kehittämishankkeissa eri puolilla Suomea vuosina 2020–2022. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tukee ja koordinoi alueellisten hankkeiden toimeenpanoa, ja sosiaali- ja terveysministeriö rahoittaa ja linjaa ohjelmatyötä.

– Tulevaisuuden sote-keskukset voivat eri alueilla olla hyvinkin erilaisia. Niiden painopisteiden täytyy muovautua alueellisten tarpeiden mukaan, totesi STM:n osastopäällikkö Pasi Pohjola ohjelman avaustilaisuudessa 3.2.2020.

Pohjola luonnehti Tulevaisuuden sote-keskusta konseptiksi, josta asiakas saa tarpeen mukaiset peruspalvelut, mutta palvelujen tuottamistapa voi vaihdella. THL on palkannut viisi määräaikaista aluekoordinaattoria tukemaan alueilla tehtävää työtä.

Ohjelman valtionavustusten hakuaika on 20.1.–31.3.2020. Ohjelmasta jaetaan vuonna 2020 alueille 70 miljoonaa euroa. Rahoitushaussa painotetaan erityisesti palvelujen saatavuutta edistäviä toimia.

Samaan aikaan haettavana on rakenneuudistusrahoitusta yhteensä 120 miljoonaa euroa, joka on tarkoitettu vapaaehtoiseen alueelliseen yhteistyöhön ja yhteiseen valmisteluun.

– Suun terveydenhuollon alueellisten vastuuhenkilöiden on tärkeää olla aktiivisia, jotta myös suun terveydenhuolto on mukana Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeissa, kannustaa Hammaslääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Anja Eerola.

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelma

  • Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskukset ovat palvelukeskuksia, joista palvelut saa sujuvasti yksilöllisten tarpeiden mukaan.
  • Asiakaslähtöisyyttä parannetaan: digi- ja mobiilipalvelut, viikonloppu- ja iltavastaanotot, matalan kynnyksen palvelupisteet.
  • Sote-ammattilaisten työnjakoa kehitetään, moniammatilliset tiimit palvelevat asiakkaita. Sosiaalihuollon roolia painotetaan.
  • Johtamismallit ja näyttöön perustuvat menetelmät tukevat asiakaslähtöisyyttä sekä työntekijöiden kehittymistä ja hyvinvointia.
  • Digitalisointi ja erityistason konsultaatiot tukevat yleislääkärin työtä.
  • Tutkimus- ja kehittämistoiminta on osa perustyötä.