Hammaslääkäri

tisdag 02.03.2021

Denttari: Menneen vuoden muutoksista uuden vuoden uudistuksiin

5.1.2021 11:30
Julia Rousu

Jos hammaslääketieteen opiskelu olisi sairaalasarja, niin viidennen opiskeluvuoden draaman kaari kuluisi pandemian merkeissä. Koulu kuitenkin luotsasi itsensä onnekkaasti syyslukukauden läpi ja uuden vuoden alkuun. Syksyn aikana opinnot etenivät, eikä kliinistä lähiopetusta tarvinnut joukkoaltistusten takia keskeyttää.

Onhan tämä ollut hyvin erilainen koulu kuin mitä kävin vielä vuosi sitten. Syksy oli kuin paluu kolmanteen vuoteen, kun potilaita hoidettiin taas klinikkapareittain. Näin saatiin parempi kontrolli pärskeisiin ja isot potilashuoneet ovat riittäneet, kun suuri avokonttorimainen sali pienine bokseineen on jäänyt vähäiseen valikoituun käyttöön. Yksi parityön opetuksellisesti hyvistä puolista on ollut, että erilaisia potilaita näkee monipuolisemmin, kun hoito ei keskity vain omien kokonaishoitopotilaiden tilanteeseen. Vaikka seuraamallakin voi oppia monenlaista, ei se vastaa aivan samaa kuin aiemmin. Kun on opiskellut aikana ennen pandemiaa, neljäs opiskeluvuosi ennen koronasulkua jäänee muistoihin opintojen kulta-aikana.

Parityöskentelyn myötä kliininen harjoittelu ei ole tuntunut yhtä kuormittavalta kuin edeltävinä vuosina ja kotiin on ehtinyt aiemmin. Toki osatekijänä vaikuttaa sekin, että opintojen loppupuolella rutiinia on ehtinyt kehittyä. Näin korona-aikana kuitenkin valmistelevat työt, loppusiivoukset ja kirjaukset ovat sujuneet nopeammin lisäkäsien avulla. Kliinisen työajan jakautuessa kahdelle on osan aikaa ollut avustavan roolissa seuraamassa toimenpiteitä sen sijaan, että olisi itse toimenpidevastuussa.

Opetuksen mukautuminen vallitsevaan tilanteeseen on tuonut mukanaan hyvää kehitystä. Aiempaan verrattuna kariologiassa ollaan lähempänä terveyskeskustyöskentelyä. Toiminta nopeutuu, kun mukana on tauotta työpari. Opettajat puolestaan ehtivät tarkastamaan välivaiheita lyhemmällä odotusajalla, kun tekijöitä on kerrallaan vähemmän. Ortodontiassa omista kokonaishoitopotilaista on siirrytty täysin polimuotoiseen opetukseen, mikä mahdollistaa monipuolisemmin erilaisista purennoista oppimisen. Voisi olla toimivaa viedä muissakin oppiaineissa opetusta poliopetuksen suuntaan.

Korona-ajan olosuhteissa sattuman komponentit korostuvat enemmän kuin ennen. Opintojen etenemisen kannalta vaikuttaa, ettei itse tai potilas saa opintoja hidastavaa flunssaa tai karanteenia. Koronasta puhumattakaan. Kun parityön myötä vuoroja on vähemmän, kokonaishoitopotilasvetoisessa opetuksessa suoritekertymään vaikuttaa korostetummin, kuinka omien potilaiden hoidontarve vastaa puuttuvia suoritteita.

Teorian etäopetus on osaltaan keventänyt arkea, kun luennolle voi osallistua omasta aamupalapöydästä käsin. Toisaalta etäopetus on vähentänyt vuorovaikutuksellisuutta ja arjen vertaistuelliset keskusteluhetket luentotauoilta ja kiltahuoneelta ovat jääneet. Kohtaamisten vähenemisen kautta myös hiljainen tieto liikkuu hitaammin kuin aiemmin. Esimerkiksi aiemmin polivuoroilla oltiin vaihtuvan parin kanssa, jolloin sivumennen pystyi poimimaan muiden oppimia hyviä työtapoja.

Koronan myötä pidentyneet hoitojonot ovat tuoneet opiskelijoille myös uusia työmahdollisuuksia. Monelle on tuonut iloa, että Oulun kaupunki on palkannut viidennen vuoden opiskelijoita hammaslääkärin töihin ja neljännen vuoden opiskelijoita hammashoitajiksi koronan myötä muodostuneiden jonojen purkuun viikonlopuiksi ja loma-ajoiksi.

Edeltävä vuosi jää historiaan. Tulevan vuoden käänteet ovat vielä arvoitus. Kevätlukukauden alkuunkin on luvassa uudistuksia, kun kolmannen ja viidennen vuoden opiskelijat muodostavat klinikkaparit. Valmistuvan kurssin uuden vuoden toiveissa on, että koronasta huolimatta tämä on se vuosi, jolloin saa siirtyä yliopistolta syventävään harjoitteluun. Ja että pääsisi vallitsevista olosuhteista huolimatta mahdollisimman monipuolisesti harjoittelemaan kaikkea tarvittavaa.

Julia Rousu
Kirjoittaja on viidennen vuosikurssin denttari Oulusta.

Luetuimmat